luni, 2 februarie 2009

PROIECTUL NOSTRU

Publicat în revista 20

Rolul şcolii în formarea
unui comportament ecologic

„Dacă omul pierde grădinile, pădurile şi cărările se va pierde pe sine însuşi.”
J. R. Openheimer


O metodă de actualitate şi foarte îndrăgită şi accesibilă elevilor este proiectul educaţional in cadrul căruia elevii participă la o serie de activităti, în colaborare cu elevii altor clase, supravegheaţi şi îndrumaţi de cadre didactice. Aceste activităţi sunt atractive pentru elevi, se formează şi dezvoltă aptitudini şi capacităţi mult mai mult decât prin alte metode.

Am iniţiat împreună cu d-na înv.Pojar Marioara în primăvara anului 2007 proiectul “Natura, prietena mea”, un proiect ecologic care îi duce pe elevi în mijlocul naturii , aproape de gunoaiele din padure, participând la ecologizarea padurii şi a malurilor Comlodului, în grădina şcolii, plantând copaci, apoi redând prin desene şi machete ceea ce au surprins. Acest proiect a fost câştigător în judeţul Mureş în cadrul rundei a IV a de granturi şcoală – comunitate.

Activităţile următoare le-am propus pentru a atrage un număr cât mai mare de participanţi, elevi, cadre didactice, părinţi, pentru a petrece cât mai mult timp în natură.

1. “OMUL ŞI NATURA”- seminarii
2. ”FLORILE, ZÂMBETELE NATURII”.- amenajarea parcului şcolii şi a unui mic parc dendrologic;
3. “O LUME MAI CURATĂ”- drumeţii cu scopul ecologizării pădurilor din împrejurimi şi a malurilor Comlodului pe distanţa pe care străbate comuna(1km);
4. “PĂDUREA, AURUL VERDE” – acţiune de împădurire 1 ha;
5. “NATURA, IZVOR DE SĂNĂTATE”- colectarea de plante medicinale;
6. “OBIECTIVE TURISTICE ALE COMUNEI” – concurs de orientare turistică;
7. “NATURA PRIN OCHI DE COPIL”- expoziţii şi concursuri de creaţii plastice şi literare;
8. CERC “PRIETENII NATURII” – constituirea cercului, realizarea materialelor de promovare - panoul informaţional, afişarea anunţurilor, confecţionarea ecusoanelor, îndemnurilor pentru desfăşurarea activităţilor, etc.;
9. “RELAXARE ŞI CUNOAŞTERE “ – excursii la grădinile botanice din Cluj şi Iaşi, la rezervaţii naturale şi parcuri naţionale.

La fiecare activitate se vor sublinia trăsăturile pozitive de caracter ( harnicie, respect, determinare, siguranţă, toleranţă entuziasm, initiativă, generozitate, disponibilitate, punctualitate, etc.) iar elevii vor fi rasplătiţi cu diplome speciale. Prin aceste activităţi consider că vom face primii paşi spre lungul drum al formării comportamentului de ocrotire a mediului, atât la elevi cât şi la membri comunităţii.

Ne-am dori să realizăm următoarele obiective.
1. Dezvoltarea capacităţilor de explorare şi investigarea mediului înconjurător.
2. Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici, pentru a descrie mediul înconjurător şi a problematicii ce vizează acţiunile de protecţie a mediului.
3. Crearea unui climat de siguranţă şi cooperare cu factorii locali care să fie stimulativ pentru dezvoltarea şi afirmarea elevilor.
4. Modernizarea activităţii didactice prin proiectare, strategii participative şi mijloace eficiente, evaluare obiectivă , centrare pe elev şi dezvoltarea personală.
5. Participare la activităţile extracurriculare diversificate, atractive şi valorificate în comunitate.
6. Modificarea percepţiei elevilor şi a membrilor comunităţii asupra problemelor de mediu şi înţelegerea de către aceştia a legislaţiei mediului înconjurător, formarea unui comportament ecologic.
7. Constituirea unei comunităţi responsabile interesate faţă de realizarea unui mediu natural echilibrat şi propice vieţii sănătoase.
8. o mai bună colaborare între şcoală şi comunitate prin implicarea elevilor şi a membrilor comunităţii în ecologizarea zonei.
9. Realizarea unui colţ ecologic în şcoală.
10. Dezvoltarea capacităţilor de explorare şi investigarea mediului înconjurător.
11. Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici, pentru a descrie mediul înconjurător şi a problematicii ce vizează acţiunile de protecţie a mediului.
12. Crearea unui climat de siguranţă şi cooperare cu factorii locali care să fie stimulativ pentru dezvoltarea şi afirmarea elevilor.
13. Modernizarea activităţii didactice prin proiectare, strategii participative şi mijloace eficiente, evaluare obiectivă , centrare pe elev şi dezvoltarea personală.
14. Participare la activităţile extracurriculare diversificate, atractive şi valorificate în comunitate.
15. Modificarea percepţiei elevilor şi a membrilor comunităţii asupra problemelor de mediu şi înţelegerea de către aceştia a legislaţiei mediului înconjurător, formarea unui comportament ecologic.
16. Constituirea unei comunităţi responsabile interesate faţă de realizarea unui mediu natural echilibrat şi propice vieţii sănătoase.

Monitorizarea şi evaluarea subproiectului va fi efectuată de echipa de subproiect compusă din dir. Bordeianu Minerva, prof. Baciu Adrian , înv. Covaci Narcisa, înv. Pojar Marioara, prof. Macarie Iacob, prof. Dunca Olga. Supervizarea şi monitorizarea desfăşurării activităţilor prevăzute în subproiect va fi asigurată de Consiliul de Administraţie al Gimnaziului de Stat “Gheorghe Şincai” – Rîciu.

Pe această linie, învăţământul are un rol deosebit de important. Prin metodele sale corespunzătoare, printr-o implicare sinceră şi conştientă, învâţământul poate să dea startul într-o nouă eră a resposabilităţii cetăţeanului obişnuit, de care societatea românească are atâta nevoie.
Educaţia în domeniul ocrotirii mediului înconjurător trebuie să înceapă din fragedă copilărie şi să fie continuată în tot timpul anilor de şcoală, cât şi în afara şcolii.

Adevărata educaţie ecologică îşi va atinge scopul numai atunci când se va reuşi ca elevii-cetăţenii de mâine să fie convinşi de necesitatea ocrotirii naturii şi să devină factori activi în acţiunea de conciliere a omului cu natura. Pentru aceasta este necesar sprijinul tuturor factorilor responsabili de formarea unei noi conştiinţe. Nu trebuie uitat că mediul va fi şi cum vor copii nostri să-l păstreze.
Dir. Adj. Înv. Covaci Narcisa Laura
Tehnoredactare Covaci Rareş (VII)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.